Le Mans

Detta är en uthållighetstävling som ingen annan. Den har körst sedan 1923 och de enda pauserna har varit under andra världskriget. 

Denna tävling drar otroligt mycket publik. Folk flyger från in från hela världen för att få stå vid vägräckena och se bilarna svischa förbi. De hängivna fansen satsar pengar på vem som ska vinna och i sportkanalerna kan man visa livesändningar över hela tävlingen.

Numera är banan uppgjord av tre förare men tidigare var det bara två förare till varje bil. Loppet körs i 24 timmar så därför behöver man byta av varandra. På senare år har man ändrat en del för att köra tävlingen säkrare, däribland så fick varje bil ha tre förare som turas om.

Det här är den enda formel 1-typen av tävling som körs på vanliga vägar. Den tar alltid plats i Le Mans, Frankrike. Det är en uthållighetstävling för förare och bilarna. Förarna måste vara experter på att balansera hastigheten på bilen så att den klarar av att köra i hög fart under 24 timmar utan att gå sönder. Varje förare brukar köra i tvåtimmars pass innan man snabbt byter av. Den andre får då chans att äta, vila och uppsöka toaletten innan man byter av igen.

Tävlingen har så klart några speciella regler som inte gäller andra World Sportscar Championships-tävlingar. En viktig regel är att bilen måste vara helt avstängd när man stannar för att fylla på bensin. Man gör detta för att det är säkrare men också för att testa bilen då den ska klara av att starta flera gånger under ett helt dygn.

1955 kom den största ändringen över banans upplägg. Föraren Pierre Levegh förlorade kontrollen över sin bil och åkte in i publiken. 80 personer omkom och därmed bestämde man sig för att skapa vägräcken runt hela banan för att skydda förare och publik utifall något liknande skulle hända.