Dakarrallyt

Dakarrallyt är en av de mest prestigefyllda rallytävlingarna i världen. Rallyt genomfördes första gången 1978 och förarna körde då mellan Paris i Frankrike till Dakar i Senegal. Oroligheter i Afrika har gjort att loppet flera gånger har fått gå mellan olika sträckor och år 2008 ställdes det till och med in. Sedan 2009 genomförs det därför i Sydamerika.

4358530-dakar-competition

En utmaning utöver det vanliga

Rallyt körs av både bilar, motorcyklar, fyrhjulingar och lastbilar. Något som gör Dakarrallyt speciellt är att det inte bara körs på vanliga vägar. Därför är den cirka två veckor långa tävlingen en stor utmaning och de flesta deltagarna lyckas sällan ta sig i mål. Till skillnad mot de flesta andra rallytävlingarna är det viktigare att kunna navigera, vara uthållig samt vara en säker förare än att bara vara snabb.

Lastbilsklasserna

Lastbilar tävlar i två klasser, T4 och T5. Gemensamt för klasserna är att fordonen ska väga över 3 500 kg. T5 är de servicelastbilar som följer övriga tävlande. T4.1 är till för de serietillverkade lastbilar som nästan är helt i originalskick medan T4.2 är modifierade lastbilar.

DAF som är kända för att tillverka lastbilar av god kvalitet har vunnit Dakarrallyt en gång, 1988, med en holländsk förare. För den som är intresserad av att komma igång med att köra säljer DAF även begagnade lastbilar.

Bilklasserna

Bilklassen är uppdelad i tre olika grupper. T1 är till för cross countrybilar som SUV-jeepar. I T2 tävlar bilar som är helt anpassade för körning i öknen. I den öppna klassen får specialtillverkade bilar som så kallade Trophy Trucks ställa upp.

För aktuell information kan du läsa på deras hemsida som tyvärr inte finns i någon svensk version.